Colaborarea dintre părinți și școală joacă un rol esențial în dezvoltarea armonioasă și echilibrată a copilului. Parteneriatul educațional dintre familie și instituția de învățământ nu doar susține progresul academic, ci influențează pozitiv și comportamentul, motivația și sănătatea emoțională a elevului. Prin colaborare constantă și comunicare deschisă, familia și școala pot forma împreună o rețea de sprijin esențială pentru succesul educațional pe termen lung.
Părinții – primii educatori ai copilului
De multe ori, ne gândim la educație ca fiind o responsabilitate a unei instituții de învățământ și a cadrelor didactice. Acest gând este oare adevărat? Mai sunt și alți factori care contribuie la educația copilului, care îl ajută să se dezvolte și îl sprijină să își joace cât mai bine rolul de viitor cetățean responsabil? Răspunsul este, cu siguranță, da.
Părinții sunt primii educatori ai copilului, iar implicarea lor activă în parcursul școlar contribuie la construirea unui mediu propice învățării, în care copilul se simte susținut, înțeles și valorizat. Familia este cea care formează personalitatea copilului dintr-o perspectivă multidisciplinară, multidirecțională, insuflându-i acestuia valorile de referință ale societății.
De ce trebuie construit parteneriatul încă din primii ani?
Este foarte important ca acest parteneriat între părinți și mediul educațional să se dezvolte cât mai timpuriu. Implicarea părinților va face vizibil atât progresul academic al copiilor, cât și îmbunătățirea abilităților sociale și a comportamentului acestora. Implicarea părinților în viața școlară a copilului îl ajută să se simtă mai aproape de profesori și de comunitatea școlară din care fac parte, inclusiv prin participarea la activități în care pot descoperi pasiuni comune, își pot îmbogăți „bagajul” de cunoștințe.
Sprijin pentru nevoile individuale ale familiilor
În cadrul activităților desfășurate de Fundația Inocenți, am constatat că implicarea părinților în mediul școlar – inclusiv în programul nostru de suport educațional și integrare socială – este esențială. Aceasta este calea către identificarea și soluționarea nevoilor individuale ale fiecărei familii. Odată identificate nevoile, acestea pot fi abordate cu ajutorul unor planuri și servicii adecvate din punct de vedere socio-cultural, având la bază punctele forte ale familiei, utilizând resursele pe care le au.
Implicarea părinților și motivația copilului
Experiența programului Inocenți a arătat că implicarea părinților în educație se reflectă direct în motivația copilului și, ulterior, în succesul academic și comportamentul acestuia față de învățare. Copiii învață cum să comunice, cum să colaboreze, cum să se implice pentru a se dezvolta cât mai armonios. Motivația de învățare înflorește atunci când copilul observă că relațiile dintre școală și familie sunt bune, de încredere, iar spațiul de siguranță de acasă se extinde și în mediile academice. Copilul reușește să transfere în plan propriu atitudinea și încrederea pe care le observă, făcând mai ușor față barierelor de învățare și provocărilor care pot să apară.
Ce înseamnă, concret, implicarea părinților beneficiarilor programului Inocenți?
Implicarea părintelui în cadrul activităților școlii le oferă copiilor un plus de încredere în forțele proprii, de siguranță, crescând astfel mai echilibrat și dezvoltându-și personalitatea într-un mod armonios. Părinții își doresc tot ce este mai bine pentru copiii lor, însă pot exista dificultăți pentru a atinge diferite obiective.
În cadrul programului educațional al Fundației Inocenți, implicarea părinților poate însemna:
- Participarea la întâlniri cu profesorii și cu specialiștii Inocenți pentru a fi la curent cu evoluția copilului;
- Participarea la diverse evenimente organizate atât de către școală, cât și de Fundația Inocenți;
- Oferirea de sprijin în realizarea sarcinilor școlare;
- Susținerea propriului copil în dezvoltarea abilităților și competențelor personale, precum și a pasiunilor.
Efectele asupra sănătății mintale și comportamentului social
Implicarea părinților are multiple beneficii și la nivelul sănătății mintale a copiilor. Aceștia își îmbunătățesc abilitățile și performanțele academice, astfel au emoții pozitive, resimțind un distres emoțional redus. Se pot vedea îmbunătățiri inclusiv în comportamentul social (respectarea regulilor, evitarea comportamentelor agresive, îmbunătățirea relațiilor sociale cu colegii).
În colaborare cu profesorii, specialiștii Inocenți și alți membri ai comunității școlare, părinții pot contribui activ la crearea unei rețele solide de sprijin pentru succesul educațional. Aceștia pot aduce perspective noi care să contribuie la îmbunătățirea procesului de învățare sau pot împărtăși experiențe proprii care să demonstreze angajamentul față de educația copiilor.
Părinții sunt factori cheie în formarea unor viitori adulți responsabili și echilibrați.
Programul de suport educațional și integrare socială Inocenți este susținut de Pepco România.
*Articol realizat de Elena Georgescu, psihopedagog social