Aproximativ 50% dintre bolile mintale debutează în adolescență. Conform datelor statistice oferite de Organizația Mondială a Sănătății, la nivel global, 1 din 7 adolescenți cu vârsta cuprinsă între 10-19 se confruntă cu o tulburare mintală, jumătate din acestea începând să se manifeste în jurul vârstei de 14 ani. Cu toate acestea, majoritatea tulburărilor rămân nediagnosticate și netratate. Depresia, anxietatea și tulburările de comportament sunt printre principalele cauze de îmbolnăvire și dizabilitate în rândul adolescenților. Același raport arată că sinuciderea este a patra cauză de deces în rândul tinerilor de 15-19 ani.
În România, aproximativ 22.000 de copii și adolescenți trăiesc cu un diagnostic de boală mintală, iar mulți alții se confruntă cu diferite dificultăți de dezvoltare, emoționale sau cognitive (sursa: Unicef România, 2022).
Având în vedere situația actuală și din dorința de a răspunde nevoilor adolescenților și tinerilor în materie de psihoeducație, în anul 2018, a luat naștere proiectul „Alfabetizare în sănătate mintală” la Cluj-Napoca.
În Bistrița, atelierele pe tematici din sfera sănătății mintale și neuroștiinței au început să fie livrate de către specialiștii Inocenți din anul 2020, beneficiari direcți fiind peste 1.300 de copii, adolescenți, consilieri școlari, profesori și părinți.
Programul este structurat în sesiuni interactive în cadrul cărora sunt abordate teme precum: stigma şi mituri cu privire la sănătatea mintală, emoțiile, anxietatea, depresia, dezvoltarea rezilienței, neurobiologia stresului, prevenirea și combaterea fenomenului de bullying (cyberbullying și silentbullying), coordonarea și time management, învățarea activă – strategii de învățare, capacitatea de argumentare și rezolvare de probleme, inteligența emoțională, leadership și influență socială.
Educație în sănătate mintală
Resurse psihoeducative
Specialiști dedicați
Sesiuni organizate sub forma unor ateliere și workshopuri în care sunt incluse metode precum: role-play, exerciții de relaxare, tehnici de gestionare a stresului, folosirea materialelor video, brainstorming, activități/sesiuni de lucru pe echipe/individuale.
*structura și durata intervenției se stabilește de comun acord cu partenerii implicați, având în vedere nevoile, vârsta și dinamica grupului țintă.
Programul se adresează copiilor, adolescenților, profesorilor, consilierilor școlari, dar și părinților.
Contact
Mihaela Mihalca, mihaela.mihalca@inocenti.ro
ECHIPA
Mihaela S. Mihalca
Andrada Miron
Ioana Miron
Maria Moldovan Drăguș
Psihologii Fundației Inocenți vin în sprijinul copiilor și adolescenților cu o serie de materiale adaptate nevoilor lor psiho-emoționale, oferindu-le informații, resurse și strategii de gestionare a simptomelor asociate diverselor tulburări mintale. Aceste materiale sunt utile atât părinților, cât și specialiștilor în domeniul sănătății mintale.
Aducem în atenția adolescenților și părinților acestora informații relevante despre cele mai frecvent abordate subiecte de sănătate mintală: ADHD, anxietate generalizată, anxietate socială, depresie, fobii specifice, furie și managementul frustrării, imaginea corporală și tulburările alimentare.